vrijdag 30 november 2012

Burgemeester staat kantoor af aan Nathalie Meskens voor Danni Lowinski


Burgemeester staat kantoor af aan Nathalie Meskens voor fictie serie Danni Lowinski, VTM neemt nieuwe reeks op in Genk.

Kürt Rogiers, Nathalie Meskens en burgemeester Wim Dries schitteren in de nieuwe reeks 'Danni Lowinski'.

Vlaamse acteurs Kürt Rogiers en Nathalie Meskens hebben tijdelijk het kantoor van burgemeester Wim Dries ingenomen voor de opnames van de VTM-reeks Danni Lowinski. Ook de burgervader zelf kreeg een rolletje in de nieuwe serie.

Burgemeester Wim Dries (CD&V) moet tijdelijk een ander onderkomen vinden, want zijn kantoor op de derde verdieping van het stadhuis wordt drie dagen lang ingepalmd voor de opnames van de gloednieuwe VTM-reeks 'Danni Lowinski'.

De serie draait rond een kapster die een nieuw leven begint als advocate in Genk. In haar eigen advocatenkantoor in de Shopping 2 levert het personage van Nathalie Meskens (29) juridische bijstand aan amper 1euro per minuut. Haar tegenspeler Kürt Rogiers zal de rol vertolken van de ambitieuze Oliver Smets. Het kantoor van burgemeester Dries zal drie draaidagen lang dienst doen als het fictief advocatenkantoor van Smets.

'Ik zal dus tijdelijk moeten verhuizen', zegt burgemeester Dries, 'maar erg is dat niet. De hinder werd tot een absoluut minimum beperkt en het zijn maar drie draaidagen. Het is bovendien een leuke ervaring.'

De burgervader waagde zich zelfs aan wat acteerwerk en doet een gastoptreden in de reeks. 'Waarschijnlijk kom ik maar even in beeld samen met Nathalie Meskens', zegt Dries. Een echte uitdaging was het wellicht niet. 'Want ik speel mezelf.' Ook de stedelijke bibliotheek krijgt een nieuwe rol en wordt omgetoverd tot gerechtsgebouw in de nieuwe reeks. Daarom zal de bib gesloten zijn van woensdag 7 tot en met zaterdag 10november.

Acteur en radiopresentator Kürt Rogiers (40) en Nathalie Meskens waren tijdens de opnames alvast onder de indruk van het Genkse decor. 'Het interieur van het stadhuis en het bureau van de burgemeester kan je echt verfrissend noemen. Hier is duidelijk goed bij nagedacht, al vermoed ik wel dat een binnenhuisarchitect er voor iets tussen zat', zegt hij lachend. 'Ook de stedelijke bibliotheek oogt enorm hip en modern. Het had net zo goed in Barcelona kunnen staan. De Genkenaren kunnen best trots zijn op hun jonge, dynamische stad.'

Rogiers heeft ook al de kans gehad om de vroegere mijnstad te verkennen. 'Het is niet de eerste keer dat ik hier kom', zegt de bekende Vlaming. 'Enkele jaren geleden presenteerde ik al een openluchtfestival in Winterslag, maar ik had nooit verwacht dat de stad zo'n metamorfose zou ondergaan. Ik herken bijna niets meer.'


Code 37 actrice Veerle Baetens over Nathalie Meskens en naaktscènes in Vlaamse films
Heb je moeten leren omgaan met je bekendheid? Ik herinner me een hele heisa over een naaktscène in 'Code 37'.

Veerle Baetens: 'Ik heb het gevoel dat mensen steeds conservatiever worden. Een blote borst, dat was vroeger toch geen probleem? En nu opeens wel. Het is niet alleen bij mij zo. Nathalie Meskens en Marie Vinck hebben het ook voorgehad na een naaktscène. In de serie komt straks een seksscène en die is heel expliciet naakt. Als je seks toont, moet je seks tonen, bloot, vind ik. Niemand stapt na het vrijen met een laken om zich heen uit bed, behalve in Amerikaanse films.'

'De beginscène in 37°2 le matin vind ik heel mooi: ze liggen gewoon naakt in missionarishouding op elkaar. Zo moet dat zijn, dacht ik, en daar ben ik mee naar de regisseurs gegaan. Maar uiteindelijk is een seksscène vrij technisch. Verliefdheid spelen, vind ik soms veel moeilijker en meer confronterend. Een eerste kus, daarvoor moet het klikken tussen de acteurs; die ogen moeten spreken.'

Danni Lowinski gespeeld door Nathalie Meskens is een ex-kapster, vooraan in de dertig, die na het behalen van haar diploma rechten aan de slag gaat als advocate. Als geen enkel advocatenbureau haar ernstig neemt, besluit Danni haar eigen kantoor te openen in een winkelcentrum in Genk. Daar biedt ze juridisch advies aan voor 1 euro per minuut.
Wanneer? In 2012 op VTM.

Wie? Nathalie Meskens speelt de hoofdrol. Deze dramedy wordt geproduceerd door Sultan Sushi en de regie is in handen van Christophe Ameye en Gijs Polspoel, die ook De Rodenburgs hebben geregisseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten